- Ångerrätt / Retur
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en 30 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: - Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas via "kontakta oss". I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom 30 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- Vid retur ska varan skickas tillbaka i den fraktlåda den mottogs i, eller i en kartong av samma storlek. Om varan returneras i en större kartong än den ursprungliga, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden hela fraktkostnaden för returen.
För att beställa en retursedel, vänligen kontakta oss via e-post på info@nodlivet.se. Kostnaden för retursedeln är 59kr. Du kan också välja att betala för returfrakten direkt hos ditt postombud. Vi rekommenderar att du använder en frakttjänst som erbjuder spårningsnummer för säker och spårbar leverans.
- 5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
Reklamation av skadad vara
Om en vara är skadad vid mottagande får den inte användas innan reklamationen har hanterats. Användning av en skadad produkt kan innebära att reklamationen inte godkänns.
Kontakta vår kundtjänst direkt vid upptäckt av skada och bifoga tydliga bilder. Vi återkommer med information om hur ärendet går vidare.
Om produkten används innan vi har godkänt reklamationen förbehåller vi oss rätten att neka ersättning eller retur.
Retur av misstänkt trasig produkt
Om en produkt returneras på grund av misstänkt fel men vid kontroll visar sig vara fullt fungerande, debiteras kunden för både returfrakten och frakten tillbaka (dubbel fraktkostnad), samt en testavgift på 79 kr för felsökning och kontroll.
Om produkten däremot visar sig vara trasig står vi självklart för samtliga kostnaderna och en ny produkt.
Nödlivets fyndhörna
Observera att produkter köpta från Fyndhörnan inte omfattas av ångerrätt eller retur. Dessa varor säljs i befintligt skick.
Produkter som säljs under kategorin Fyndhörnan är begagnade, demoexemplar eller har mindre defekter. Dessa säljs till nedsatt pris och omfattas inte av ångerrätt, öppet köp eller reklamation enligt våra ordinarie villkor.